<- Novější článekPředchozí článek ->
 
Ministr: Dálnice může stát rychle
Mladá fronta DNESVydáno 12. října 2005
 
Vedle obchvatu Prahy je silnice R35 největší republikovou prioritou, říká ministr Martínek

Rozhovor

Praha, Pardubice
- Silnice R35, která povede napříč Pardubickým krajem, se má stát druhou dopravní tepnou spojující východ a západ republiky. Podle ministra pro místní rozvoj Radko Martínka má její jižní varianta oproti severní verzi několik zásadních výhod.

„Pokud povede rychlostní silnice R35 jižní variantou, tedy po stávající trase silnice I/35, některé její úseky je možné budovat hned. Je možné udělat obchvat Vysokého Mýta, obchvat Litomyšle, je možné pracovat na úseku ze Starého Města do Mohelnice. Tyto úseky mohou být zprovozněny a okamžitě pomoci dopravě. To jsou věci, které severní varianta nenabízí. Ta má smysl vlastně až tehdy, až bude dokončena celá. Pokud se Pardubický kraj nedohodne na trase silnice R35, která bude realizovatelná rychle, hrozí, že zvítězí jiný projekt,“ míní Martínek.

* Rozšíření dálnice D1?
Ano, ministr dopravy a jeho rezort přišli s nápadem přidat třetí, eventuálně čtvrtý pruh k dálnici D1. Vzhledem ke konstrukci D1 to znamená vybudovat novou dálnici. Dnes víc než kdykoliv předtím vidím do reálných možností tohoto státu. Je úplně jedno, kdo bude sedět ve vládě, limity financování jsou jasné. Vzhledem k množství investičních nákladů by toto řešení znamenalo, že výstavba R35 bude odložena o řadu let.

* Tvrdíte, že kdyby Pardubický kraj kývl na jižní variantu, stavbu by to urychlilo. Skutečně by na to stát našel peníze? A jak rychle? Kdy by dálnice byla hotová?
Jsme stoprocentně přesvědčen, že by stavba byla velmi rychlá. Připravujeme rozvojový plán na další období 2007 a 2013 a budu po ministerstvu dopravy chtít, aby do národního rozvojového plánu byly dány jasné priority, co musí být hotové do roku 2015. Jsem přesvědčen, že R35 tam bude. Skutečným problémem by mohla být jedině technická příprava stavby. Společně s kolegy jsem už prosadil další prostředky na urychlení stavby dálnice D11, zhruba o miliardu korun víc oproti původnímu plánu. Teď je nesmírně důležité, aby se okamžitě začalo stavět i na silnici R35, aby se urychlila příprava výstavby, která bezprostředně navazuje na dokončovanou D11, tedy ze Sedlic do Opatovic nad Labem.

* Takže v roce 2015 by dálnice na Moravu byla hotová?
Jsem přesvědčen, že to je nejzazší termín. Silnice by měla být hotová mnohem dřív. Situace na D1 je neudržitelná, stále delší jsou i kolony po celé délce silnice I/35. Zkuste si jet nyní přes Vysoké Mýto! Je to tam mnohem horší než před pár lety. V okamžiku dostavění ostravské dálnice se to nepochybně ještě zhorší.

* Politici Pardubického kraje se bojí o osud 100 tisíc lidí na Ústeckoorlicku, kteří by zůstali bez slušného dopravní spojení. Právě proto prosazují severní variantu. Zajistíte pro tuto oblast stavbu dálničního přivaděče?
Samozřejmě. Považuji za naprosto nezbytné a neoddiskutovatelné, že součástí stavby musí být přivaděč a obchvat České Třebové a přivaděč z oblasti Lanškrouna. Pokud tyto věci budou součástí projektu a budou se dělat současně nebo návazně, Ústeckoorlicko nebude mít žádný problém, bude to plnohodnotná náhrada. Vyřeší to dopravní problémy a zároveň to nepřivede do regionu tranzitní dopravu, která by znamenala zásadní negativní zásah do životního prostředí především v oblastech kolem České Třebové.

* Co říkáte na nápad hejtmana Pardubického kraje, že by se R35 postavila za soukromé peníze?
To samozřejmě do určité míry je možné, je to jedna z možností. Stavba silnice R35, to v této chvíli ale v žádném případě není otázka peněz. Vedle obchvatu Prahy je to největší republiková priorita. Skutečným problém je, aby byla rychle zajištěna technická připravenost, územní plány, územní rozhodnutí.
 
- David Půlpán -
 
<- Novější článekPředchozí článek ->
 

Copyright © Děti Země Brno
Poslední úprava 07/03/2010