<- Novější článekPředchozí článek ->
 
Hejtman: Jižní trasa dálnice je stále ve hře
Mladá fronta DNESVydáno 06. října 2005
 
Krajští politici poprvé připustili, že dálnice může vést Svitavskem

Pod tlakem ministrů, kteří chtějí urychlit stavbu dálnice přes Pardubický kraj, a uvolnit tak přetíženou dálnici D1, začínají krajští politici couvat. Včera poprvé připustili, že by mohli souhlasit s jižní variantou dálnice, kterou podporuje vláda, odborníci i ekologové.

Pardubice
- Rychlostní silnice R35 by mohla vést ze Zámrsku do Mohelnice i jinou než severní trasou, kterou až dosud představitelé kraje prosazovali, aby zlepšili dopravu na Ústeckoorlicku. Vedení Pardubického kraje nevyloučilo, že se přikloní k jižní variantě, která by umožnila rychlejší výstavbu. Bude však za to zřejmě požadovat po státu výhody. „Jsme připraveni k jednání. Konzultujeme v radě problematiku územního plánu a jeho čistopis, který by se měl projednávat v příštím roce. Měl by vycházet z dohody ministerstev dopravy a životního prostředí a minimálně ještě Pardubického kraje. Myslím, že jsme schopni dojít k takové shodě, aby náš kraj nebyl označován jako ten, který zdržuje nebo brání výstavbě rychlostní komunikace,“ uvedl hejtman Michal Rabas. Podle něj poběží příprava podkladů pro obě trasy.

Rozhodneme, zda se budeme zabývat jižní variantou
„V prvním pololetí příštího roku bychom se měli umět rozhodnout, zda je pro nás severní trasa konečná a že od ní neustoupíme, nebo zda jsme schopni přistoupit po dohodách s ministerstvy k tomu, že se budeme zabývat jižní variantou,“ řekl Rabas. Kdyby Pardubický kraj vyšel státu vstříc, mohl by na oplátku získat jiné výhody. Hejtman Královéhradeckého kraje Pavel Bradík se svým pardubickým kolegou nyní důrazně apelují na státní instituce, aby urychlily výstavbu přivaděče z Opatovic do Sedlice na dálnici z Prahy do Hradce včetně třípatrové křižovatky a rozšířily o dva pruhy silnici mezi Hradcem a Pardubicemi. Pardubický kraj již několik let trvá na vedení silnice R35 severně kolem České Třebové a Ústí nad Orlicí. Proti se postavila jak tamní občanská sdružení, tak před časem i ministerstva dopravy a životního prostředí. Stát vyvíjí na kraj tlak, aby přistoupil na jižní trasu, která by vyrostla rychleji a odlehčila přetížené dálnici z Prahy do Brna. Stavba severní trasy by znamenala jediné - nekonečné diskuse a oddalování stavby.

Máme v ruce klíč k dálnici
Vedení kraje si je vědomé dobré vyjednávací pozice. „Pardubický kraj má v ruce silnou kartu a klíč, který může strčit do příslušného zámku a pootevřít dvířka k tomu, aby se dopravní situace v Česku zlepšila a změnila,“ prohlásil hejtman Michal Rabas. Vyjednávání se státem o jiné variantě R35 nevylučuje ani krajský radní pro dopravu Ivo Toman. „Dokončení územního plánu kraje s trasou komunikace je další prostor k jednání. Můžeme diskutovat dál, jak povede z Vysokého Mýta na Moravu,“ řekl Toman. K nalezení přijatelného kompromisu sestavil již před časem ministr dopravy pracovní skupinu. „Jsou v ní zastoupeni hejtmani tří krajů, kterými má silnice procházet. Je to priorita v rámci celé republiky,“ míní radní. Definitivní trasu rychlostní silnice však mohou ovlivnit také parlamentní volby. Po nich se obsazení ministerstev dopravy a životního prostředí, dosud ovládaných lidovci, může změnit. Pak by hlavní překážka severní cesty padla.
 
- Pavel Dosoudil -
 
<- Novější článekPředchozí článek ->
 

Copyright © Děti Země Brno
Poslední úprava 07/03/2010