<- Novější článekPředchozí článek ->
 
Situace na D1 je neudržitelná, je třeba najít urychleně řešení
Vydáno 26. září 2005
 
Výstavba silnic D11 (dálnice Praha - Hradec Králové - Trutnov - státní hranice) a R35 (rychlostní komunikace: státní hranice - Liberec - Turnov - Hradec Králové - Česká Třebová - Mohelnice - Olomouc - Lipník nad Bečvou) je nesmírně důležitá z celostátního hlediska. Zejména proto, že je alternativou dálnice D1 (Praha - Brno - Vyškov - Přerov - Lipník nad Bečvou), která je v tuto chvíli za mezí své propustnosti a ukazuje se jako nezbytné najít urychleně řešení.

Již minimálně pět let upozorňuji na tuto situaci. Pokud se totiž Pardubický kraj nedohodne na trase silnice R35, která bude realizovatelná v krátkém časovém období, hrozí aktuální nebezpečí, že zvítězí projekt rozšíření stávající dálnice D1 o další pruh v celé trase. Jedná se fakticky o vybudování nové dálnice, což by vzhledem k množství investičních nákladů znamenalo, že výstavba silnice R35 bude odložena o několik let.

V minulých dnech posuzovala vláda situaci na dálnici D1. Považuje ji za neudržitelnou a proto přijala celou řadu dílčích opatření, která mají zvýšit průchodnost této silniční tepny. Zároveň také rozhodla, že alternativou a jediným koncepčním řešením je urychlení výstavby silnic D11, R35 a R43 (rychlostní komunikace: Moravská Třebová - Brno).

Vláda pověřila ministra dopravy aby v souvislosti s výstavbou silnice R35 vytvořil řídicí výbor. Zároveň schválila vláda nový rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury, který na zmíněné rozhodnutí reaguje. Při projednávání na vládě jsem vznesl připomínky týkající se urychlení výstavby dotčených silnic. Státní fond dopravní infrastruktury na to reagoval posílením finančních prostředků na přípravu výstavby silnice R35 a R43 a rozhodnutím posílit prostředky na dostavbu D11, na níž tak bude letos vynaloženo přes pět miliard korun. Momentálně se jedná o nejrychleji stavěnou silnici u nás. V příštím roce se předpokládá, že by mělo být prostavěno dalších 3,5 miliardy korun. Na moji připomínku o nutnosti urychlit výstavbu rychlostní komunikace R35 reagoval ředitel fondu Pavel Švagr konstatováním, že ještě v letošním roce urychlí přípravu výstavby té části R35, která bezprostředně navazuje na dokončovanou D11 (Sedlice - Opatovice).

Všechna tato opatření však mohou být zmařena, pokud zastupitelstvo pardubického kraje znovu nezváží svá rozhodnutí o trasování silnice R35. Stanoviska všech tří dotčených ministerstev - dopravy, životního prostředí a ministerstva pro místní rozvoj - hovoří jasně o takzvané jižní variantě. Ta totiž umožňuje prakticky bezprostřední pokračování výstavby od úseku z Opatovic, tak, že by se mohly začít stavět obchvaty Vysokého Mýta, eventuelně Litomyšle a okamžitě projektovat etapy další. Tato trasa má nespornou výhodu i v tom, že může být uváděna do provozu průběžně, nikoli najednou, jako je tomu u varianty severní. Tím je zřejmé, že její výstavba může být rychlejší a tudíž může efektivně, už i ve vystavěných částech, napomoci řešení problémů s D1.

Argumenty zastánců severní trasy, že je jí třeba stavět z důvodu ekonomických vlivů na rozvoj severu Pardubického kraje, padají v okamžiku, kdy součástí připravované trasy silnice R35 bude dálniční přivaděč v oblasti Česká Třebová - Lanškroun k jižní trase plánované silnice. Toto řešení považuji za optimální. Váhání v rozhodování může mít pro Pardubický kraj, ale v důsledcích i pro celou naší republiku, katastrofální důsledky.
 
- Radko Martínek, ministr pro místní rozvoj -
 
<- Novější článekPředchozí článek ->
 

Copyright © Děti Země Brno
Poslední úprava 07/03/2010