<- Novější článekPředchozí článek ->
 
Silnice R 35 může být hotova dřív
Mladá fronta DNESVydáno 13. září 2005
 
Vláda míní, že jižní varianta rychlostní komunikace by ulehčila přeplněné dálnici D1

Téma

Nové dálnice na Moravu by se řidiči mohli dočkat dřív, než doufali. Vláda chce vyřešit neúnosný stav dálnice D 1 z Prahy do Brna a zjistila, že postavení rychlostní komunikace R 35 z východních Čech na Moravu by bylo tím nejlepším řešením. Přípravy ale komplikují spory o trasu silnice v Pardubickém kraji.

Pardubice
- Za nenadálý zájem vlády o stavbu dosud nezajímavé silnice R 35 může věčně ucpaná dálnice D 1. Podle ministerstva dopravy je nutné odvést auta na další silniční tah napříč Českou republikou. Tím má být dálnice D 11 do Hradce Králové a rychlostní silnice R 35. „Situaci na dálnici D 1 mohou řešit investice do rozvoje dalších tranzitních komunikací. Teprve dobudování dálnice D 11 a rychlostní komunikace R 35 z Hradce Králové na Olomouc může odklonit podstatnou část dopravy z dálnice D 1,“ řekl před časem ministr dopravy Milan Šimovský.

Stavbu mohou zhatit spory o trasu silnice
Že se R 35 dostala na pořad jednání vlády, neuniklo ani pardubickým krajským politikům. „Je logické, že se ze silnice R 35 stává republiková priorita. Její rychlé dokončení je jediná možnost, jak pomoci přetížené dálnici D 1. Je pravděpodobné, že se stavba oproti původním plánům uspíší,“ řekl pardubický radní pro dopravu Ivo Toman. Problém je ale v tom, že se pardubické krajské zastupitelstvo při sestavování územního plánu rozhodlo pro severní trasu, která má vést z Vysokého Mýta kopcovitou krajinou mezi Litomyšlí a Ústím nad Orlicí do České Třebové a odtud dál na Lanškroun a Mohelnici. Ministerstvo dopravy ale váhá zaplatit stavbu silnice v náročném terénu, který ji prodraží a jako rychlostní komunikaci znehodnotí kvůli nutným omezením rychlosti.

Vybudovat R 35, nebo rozšířit dálnici D 1?
Podle Šimonovského lze při schvalování územního plánu Pardubického kraje očekávat průtahy, které by mohly trvat řadu let. „Nemůžeme si dovolit ztratit osm nebo deset let debatami o vedení trasy v Pardubickém kraji bez řešení přetížené D 1,“ řekl Šimonovský. Podle představ ministerstva by rozšíření dálnice D 1 nemělo být složité. Stavět se bude v jejím ochranném pásmu. Tomáš Janda, který je jedním z provozovatelů odborných internetových stránek dalnice.com, to ale vidí černě. „Objem prací by byl tak veliký, že plán rozšíření D 1 je nesmyslný. Přidáním dvou pruhů se kapacita dálnice nezvýší o tolik, aby to řešilo současnou situaci. Podle mě se silnice R 35 bude muset postavit stejně,“ řekl Janda. Pro východní Čechy je ale možnost, že by stát rozšířil dálnici z Prahy do Brna hrozbou. Stavba silnice R 35 by se tím mohla stát méně potřebnou a ve státní pokladně by na ni nemusely zbýt peníze. „Rozšíření dálnice D 1 by nepochybně znamenalo ohrožení R 35. Stát má omezené prostředky a 40 miliard korun na stavbu silnice nenajde každý rok,“ řekl Toman.

***

Kudy může vést "krajská dálnice" R 35 ze Zámrsku do Mohelnice?

Argumenty příznivců severní varianty
vyřeší problémy České Třebové, Ústí nad Orlicí a Lanškrouna, kam vedou pouze úzké a nekvalitní silnice využívalo by ji více řidičů přitáhne na Ústeckoorlicko nové investory nová silnice na jihu není potřeba, silnice 1/35 stačí jižní varianta by zhoršila rozvoj okresu Ústí nad Orlicí

Zastánci severní varianty:
většina krajských zastupitelů, starostové České Třebové, Ústí nad Orlicí, Lanškrouna, Vysokého Mýta a dalších obcí, Ředitelství silnic a dálnic

Argumenty příznivců jižní varianta varianty
je výrazně šetrnější k životnímu prostředí je levnější, kratší a dopravu rychleji provede přes kraj pro její stavbu lze využít části současné silnice 1/35 její výstavba vzbuzuje výrazně menší odpor obyvatel v okolí - silnice bude v zimě lépe sjízdná

Zastánci jižní varianty:
starostové Litomyšle a Svitav, občanská sdružení obyvatel "severu", ekologická sdružení a Strana zelených, ministerstvo životního prostředí, ministerstvo dopravy
 
- Vítězslav Dittrich -
 
<- Novější článekPředchozí článek ->
 

Copyright © Děti Země Brno
Poslední úprava 07/03/2010