<- Novější článekPředchozí článek ->
 
Prosadit dálnici R 35 potrvá léta
Mladá fronta DNESVydáno 18. června 2005
 
Čtyřproudová rychlostní komunikace R 35 sice v plánech povede z Opatovic nad Labem kolem České Třebové a Ústí nad Orlicí na Moravu, kdy ale budou moci na novou krajskou dálnici řidiči vyjet, je zatím ve hvězdách.

Pardubice
- Krajští zastupitelé ve čtvrtek schválili po bouřlivém jednání koncept územního plánu, ve kterém je zakreslena severní varianta dálnice R 35, napojující Pardubický kraj na tahy směrem na Liberec a Moravu. Definitivně však bude platit tato verze až v podobě takzvaného čistopisu. Příprava návrhu tohoto dokumentu bude trvat dalších několik měsíců. „Myslím, že by mohl být předložen zastupitelstvu ještě v tomto roce,“ míní optimisticky krajský radní pro dopravu Ivo Toman.

Šachová partie ministerstev a krajského úřadu
Již v této fázi však mohou vzniknout první zádrhely. K návrhu čistopisu se bude vyjadřovat mnoho institucí státní správy včetně ministerstev dopravy a životního prostředí. Pokud by ministerstva, která zatím preferují jižní variantu silnice R 35, byla proti, dojde k dosud nevyzkoušené situaci. „Jestliže proti sobě budou stát na jedné straně stanoviska obou ministerstev a na druhé požadavek kraje, muselo by tento rozpor řešit ministerstvo pro místní rozvoj, které by nejspíše nerozhodlo. V druhém kole by pak musela rozhodnout vláda,“ vysvětluje vedoucí oddělení územního plánování Pardubického kraje Bohumil Burdych. Teoreticky tedy nemusí územní plán se severní variantou silnice projít. Za rok se však složení vlády zřejmě výrazně změní a složení parlamentu ovlivní i obsazení několika horních pater ministerstev.

Sdružení plánují přípravy pořádně zkomplikovat
Po schváleném územním plánu musí investor, v tomto případě Ředitelství silnic a dálnic, získat na jednotlivé úseky silnice územní rozhodnutí. Již nyní je jasné, že to nepůjde snadno. „U úseku dálnice D 8 přes České středohoří trvalo vydání územního rozhodnutí deset let. Průtahy způsobily protesty ekologických hnutí a několika jednotlivců. Tady je odpůrců už dnes mnohem více, a to nejen majitelů pozemků, ale dobře organizovaných sdružení a několika obcí na trase,“ uvedl náměstek ministra dopravy Jiří Kubínek. Do další etapy, stavebního řízení, již odpůrci silnice příliš účinně mluvit nemohou, obce jsou zcela ze hry. „Spíše se jen kontroluje splnění podmínek stavby, které předtím určilo územní řízení, například protihlukové stěny v projektu či další opatření. Většina zdržení vzniká odvoláváním kvůli detailům nebo vinou nedodržení formalit a správních lhůt,“ říká Burdych. Severní trasa tak bude při přípravě narážet na mnoho nesouhlasných argumentů k jednotlivým částem stavby, což může výstavbu silnice zpozdit a prodražit. Kdy se vlastně začne stavět mezi Vysokým Mýtem a Moravou, není příliš jasné. „Teď je to jen věštění z křišťálové koule. Všeobecně se uvádí, že výstavba bude zahájena v rozmezí od patnácti do třiceti let. V průměru se to točí kolem patnácti až dvaceti let,“ shrnuje Toman. Jisté je jen to, že nejdříve má začít růst ta část silnice R 35, která ji bude spojovat s dálnicí D 11 z Hradce Králové do Prahy. Na přivaděč od Sedlice včetně třípatrové křižovatky u Opatovic je už vydané územní rozhodnutí. „Zatím ale na stavbu schází to hlavní - peníze,“ říká ředitel pardubické pobočky Ředitelství silnic a dálnic Bohumil Vebr.
 
- Pavel Dosoudil -
 
<- Novější článekPředchozí článek ->
 

Copyright © Děti Země Brno
Poslední úprava 07/03/2010