<- Novější článekPředchozí článek ->
 
Zdražení jižní trasy R 35 nebudí důvěru
Mladá fronta DNESVydáno 14. června 2005
 
Pardubice - Použít silný argument protivníka, když není po ruce lepší, může být úspěšná taktika při prosazování čehokoli. Nyní s ní vyrukovali stoupenci severní trasy rychlostní silnice R 35. Nechali si zpracovat studii, podle které bude jižní varianta silnice nejméně o 3,3 miliardy korun dražší než severní. Celé posuzování výhodnosti obou tras dálnice tak obrátili naruby. Až dosud totiž argumentovali nižší cenou své varianty stoupenci jižní trasy. Opírali se při tom o studii odborníků z Dopravní fakulty ČVUT v Praze, podle které měla být jižní trasa o 6 miliard korun lacinější. To byl natolik pádný argument, že začátkem roku přinutil ministra dopravy Milana Šimonovského, aby ministerstvo stáhlo podporu severní variantě silnice.

Podle krajského radního pro dopravu Ivo Tomana jižní variantu prodraží přes tři a půl kilometru dlouhý tunel u Dětřichova nedaleko Svitav. „Posudek vypracovaný ČVUT počítal s dvakrát až třikrát nižší cenou za ražení tunelu,“ vysvětlil rozdíl v ceně Toman. Profesor Petr Moos, který se na přípravě posudku podílel, takové tvrzení odmítá. „Pokud se nezměnilo zadání trasy, nepředpokládám, že by se cena za ražení tunelu mohla změnit o tolik,“ řekl Moos.

Zpracovatele nové studie Petra Anděla se MF DNES v průběhu včerejška nepodařilo sehnat, takže se k věci nemohl vyjádřit. Podle Moosových odhadů, které počítaly s tunelem asi o půl kilometru kratším, měla stavba jižní varianty silnice R 35 vyjít na 16,3 miliard korun a severní varianta měla být postavena za 22,3 miliard korun. Nová studie z května letošního roku, kterou si nechalo zpracovat Ředitelství silnic a dálnic, oproti tomu spočítala cenu jižní varianty na 13,8 až 14,6 miliard korun a náklady na severní trasu odhadla na 10,3 miliardy.

„Jeden posudek nic neřeší. Nebylo by to poprvé, kdy zpracovatelé studií podlehli tlakům investora nebo politické reprezentace,“ uvedl Radim Lána z ekologického sdružení Zelený kohout v České Třebové, které patří k nejhouževnatějším odpůrcům severní trasy silnice R 35. Podle něj je podivné, že kraj a Ředitelství silnic a dálnic zveřejnily závěry nové studie ani ne měsíc před hlasováním o tom, kudy silnice povede.
 
- Vítězslav Dittrich -
 
<- Novější článekPředchozí článek ->
 

Copyright © Děti Země Brno
Poslední úprava 07/03/2010