<- Novější článekPředchozí článek ->
 
Sever má větší šanci. Rozhodnou zastupitelé za ODS
Mladá fronta DNESVydáno 04. června 2005
 
Pardubice - V žádném jiném sporu na území Pardubického kraje nebylo sneseno tolik protichůdných argumentů. Málokdy se váhy tolikrát naklonily ve prospěch jedné i druhé strany. Tentokrát se ale spory o trasu budoucí dálnice blíží do finále. Rozhodnou zastupitelé 16. června už definitivně o trase budoucí rychlostní komunikace R35 ze Zámrsku do Mohelnice? Ano. Pokud chtějí, aby přes kraj vedla nová silnice spojující východní Čechy s Moravou, musí se přiklonit k severní, nebo jižní variantě.

Zastupitelé budou hlasovat o takzvaném konceptu územního plánu kraje. Ten počítá se severní variantou, protože pro ni se zastupitelé rozhodli na konci roku 2003. Úředníkům se tento koncept podařilo projednat se všemi institucemi a je možné jej schválit. Pokud by se zastupitelé rozhodli pro jižní variantu, začne nové kolo přípravy a projednávání konceptu územního plánu. Úředníkům by se ale pravděpodobně velmi rychle podařilo předložit koncept s jižní variantou, protože je pro přírodu šetrnější a příslušné orgány v čele s ministerstvem pro životní prostředí by zřejmě nedělaly problémy.

Jak zásadní je, že ministerstvo dopravy změnilo názor a prosazuje jižní variantu na místo severní? Je to důležité, ale nemusí to vůbec rozhodnout. V připraveném konceptu územního plánu stále figuruje souhlasné stanovisko ministerstva dopravy pro severní variantu z loňského roku. Nový postoj rezortu už nemohl být do dokumentu zapracován. Zastupitelé tak mohou schválit koncept územního plánu se severní variantou, ale musí se připravit na to, že ministerstvo dopravy při další fázi schvalování územního plánu, čistopisu, bude prosazovat jižní variantu. Na druhou stranu není vyloučeno, že pokud zástupci Pardubického kraje projeví velké úsilí, tak nakonec prosadí severní variantu i přes odpor ministerstva dopravy. Tím spíš, že v příštím roce jsou parlamentní volby a obsazení ministerstva dopravy se může klidně změnit.

Jakou variantu zastupitelé schválí? Favoritem je přes změnu stanoviska ministra dopravy a vytrvalé protesty ekologů a obcí na Ústeckoorlicku severní varianta. Už v roce 2003 získala podporu pětadvaceti hlasů a jižní pouze šestnáct. Vyslovilo se pro ni tehdy jedenáct ze třinácti zastupitelů ODS a osm z devíti krajských zastupitelů zvolených za KSČM. Komunisté mají stejný počet zastupitelů, ale ODS jich má osmnáct. To může rozhodnout. Kdy se bude po silnici ze Zámrsku do Mohelnice jezdit? Přes optimistická prohlášení regionálních politiků je dobré počítat s minimálně deset, ale spíše patnácti lety. V případě jižní varianty by se pravděpodobně postupovalo po etapách a některé úseky, například obchvat Vysokého Mýta, by mohly být dokončeny v dvojpruhu během několika let. Naopak tunel u Dětřichova, který by byl nejnákladnější, by přišel na řadu až jako poslední. Pokud zastupitelé schválí severní variantu, stavět by se začalo mnohem později. Protože budovat dálnici přes Ústeckoorlicko po etapách by nemělo velký smysl, není vyloučeno, že by se postavil souvislý úsek najednou, jako je tomu například nyní v případě stavby dálnice D11.
 
- David Půlpán -
 
<- Novější článekPředchozí článek ->
 

Copyright © Děti Země Brno
Poslední úprava 07/03/2010