<- Novější článekPředchozí článek ->
 
Boj o novou dálnici v kraji vrcholí
Mladá fronta DNESVydáno 04. června 2005
 
Posledních dvanáct dní zbývá zastáncům severní a jižní varianty rychlostní komunikace R35 na přesvědčování krajských zastupitelů. Příznivci jižní trasy argumentují rychlejší a ekologičtější stavbou, stoupenci severní varianty ekonomickým rozvojem regionu.

Pardubice
- Podobné boje, jaké probíhaly mezi Jihem a Severem ve Spojených státech v druhé polovině 19. století, nyní již několik let zuří ve východní části Pardubického kraje. Neválčí se však o občanská práva černých otroků, ale o čtyřproudovou silnici na Moravu. Sever už zvítězil v jedné bitvě, nyní může vyhrát válku. Města podél severní či jižní trasy, se snaží přetáhnout dálnici do své blízkosti. Pádné argumenty lze najít na obou stranách. „Jižní trasa by byla hotová dřív a dala by se budovat po etapách, které by se postupně zprovoznily. I kdyby se nová silnice postavila severně, stejně by se kamiony hnaly jižně, protože je to kratší cesta,“ míní místostarostka Svitav Marcela Sezemská. Podle ní také severní trasa mnohem více poškodí tamní přírodu a krajinu.

Sever: Doprava v našem regionu je komplikovaná
I "seveřané" mají své trumfy. „Když tudy nepovede pořádná silnice, těžko se můžeme dočkat ekonomického rozvoje celé oblasti. A pomohlo by to i běžným lidem, doprava do této části kraje je velmi komplikovaná,“ tvrdí místostarosta Ústí nad Orlicí Luboš Bäuchel. Ten připouští, že čtyřproudová komunikace životnímu prostředí příliš neprospěje. „Do přírody to zasáhne, ale to zasáhne každá nová silnice,“ říká Bäuchel. Podle odborníků by se jižní trasa budovala snadněji, stačilo by začít již zčásti připravenými obchvaty Vysokého Mýta a Litomyšle a poté je spojit novou rychlostní komunikací. Severní verze se bude muset stavět místy v neobvykle dlouhých úsecích a těžkém terénu s více mosty. Většina krajských politiků se před dvěma lety přiklonila k tomu, že severní části kraje by silnice prospěla více, ať už jsou ekonomické, či ekologické argumenty jakékoliv.

Ozvali se ochránci přírody. Zatím marně
Právě hrozba poškození životního prostředí vyvolala vlnu odporu. Proti vedení nové silnice severní cestou se postavilo mnoho lidí z obcí na Ústeckoorlicku a vzniklo několik občanských sdružení, které se brání peticemi a snaží se politiky přesvědčit o své pravdě. Nejvyššího muže kraje, který je stoupencem severní trasy, se jim zatím zviklat nepodařilo. „Jakákoliv varianta vyvolá averzi vlastníků pozemků a objektů nebo lidí, kteří mají k dotyčnému území citový vztah nebo jsou velmi silně ekologicky zaměření. To se objeví u každé stavby takového rozsahu,“ uvedl hejtman Michal Rabas.

*** Jak se liší obě varianty silnice R35

Severní trasa

Délka trasy 55,35 km
Délka tunelů 360 m
Počet tunelů 1
Počet mostů nad 50 m 4
Počet ostatních mostů 54

Jižní trasa
Délka trasy 53,65 km
Délka tunelů 3700 m
Počet tunelů 1
Počet mostů nad 50 m 9
Počet ostatních mostů 49


Zdroj: Ředitelství silnic a dálnic Praha
 
- Pavel Dosoudil -
 
<- Novější článekPředchozí článek ->
 

Copyright © Děti Země Brno
Poslední úprava 07/03/2010