<- Novější článekPředchozí článek ->
 
O dálnici na Moravu rozhodnou za dvanáct dní
Mladá fronta DNESVydáno 04. června 2005
 
Pardubice - Kudy povede nová čtyřproudová silnice, která v budoucnu spojí kraj se severní Moravou? Přes pole, lesy a údolí na Ústeckoorlicku, nebo kolem Hrušové, Litomyšle a Svitav? O trase rychlostní komunikace R 35 definitivně rozhodnou krajští zastupitelé již za dvanáct dní. Hlasování ovlivní život desetitisíců lidí na Svitavsku a Ústeckoorlicku. Radnice měst na obou trasách si od silnice slibují odlehčení dopravy a ekonomický rozvoj. "Zastupitelé dostanou koncept ve dvou variantách. Mohou schválit a potvrdit dříve doporučenou severní variantu, nebo se ubírat jinou cestou, tedy variantou jižní," uvedl hejtman Michal Rabas.

Kraj si nechal zpracovat také počítačovou vizualizaci variant, jejich průchod terénem a návaznost na současnou silniční síť. Program umožňuje prohlédnout si z výšky průběh obou tras. Od včerejška je vizualizace přístupná veřejnosti na webové stránce kraje. Donedávna argumentovali příznivci jižní trasy tím, že vést silnici kopcovitým severním terénem s mnoha mosty vyjde výrazně dráž. Podle Ředitelství silnic a dálnic jsou však náklady na stavbu obou variant přibližně stejné. Na jihu je totiž nutné počítat s tunelem poblíž Dětřichova o délce 3,7 kilometru. Ten má překonat bariéru Mladějovského vrchu. "Máme nový posudek, který počítá s použitím tunelu v jižní variantě. Dřívější expertizy uváděly, že severní varianta je dražší, ale podle nejnovější studie obě trasy vyjdou finančně nastejno," řekl krajský radní pro dopravu Ivo Toman. "Tunely jsou velmi nákladné a drahé. Po nedávných tragédiích v alpských tunelech se dnes u nich kladou vysoké nároky na bezpečnost," řekl ředitel úseku výstavby Ředitelství silnic a dálnic Praha Vladimír Vorel. Podle jeho odhadu se dnešní náklady na 1 kilometr tunelu pohybují mezi 1,2 až 1,6 miliardami korun. Tunel ale figuroval v plánech jižní varianty i dříve. Byl jen asi o 500 metrů kratší. Kdy se začne nová silnice stavět a kdy po ní poprvé pojedou auta, zatím není jasné. Obvykle se udává, že výstavba R35 potrvá 15 až 20 let.
 
- pav, hrp, dp -
 
<- Novější článekPředchozí článek ->
 

Copyright © Děti Země Brno
Poslední úprava 07/03/2010