V půli června bude možná jasno, kudy povede kontroverzní rychlostní silnice R35 skrz náš region. Je dopředu jasné, že volba konečné varianty nebude snadná. Rozhodnutí nám však ulehčí pouze věcná diskuse a kompromis přijatelný pro oba zbytečně "znepřátelené" tábory zastánců jižní a severní trasy. Ale ať už jsou naše soukromé názory jakékoli, základní fakta zpochybnit nelze. R35 bude mít především tranzitní funkci se všemi negativy. Obslužnost regionu je druhořadá a omezená. Také přímá souvislost mezi dálnicí a rozvojem regionu prostě neexistuje a platí to jak pro severní, tak i jižní trasu. Ekologické parametry obou variant jsou důležitým těžítkem na miskách vah a nelze nad nimi mávnout rukou s odkazem na odpovídající kompenzace během výstavby. Nejsme v Alpách, abychom neměli jinou možnost, kudy silnice vést. Už jste viděli dálnici, která by krajinu zkrášlila? Snad někde mezi haldami na Mostecku, ne v malebných údolích Podorlicka. Čas výstavby a finanční náklady budou zřejmě tím nejdůležitějším měřítkem. Peněz nemá investor (stát) nazbyt, na nepřipravený či zablokovaný projekt pak nebudou žádné. Přestavba modernizované silnice I/35 u Litomyšle na parametry rychlostní silnice včetně obchvatů měst a současné zlepšení dostupnosti okresu Ústí nad Orlicí v podobě přivaděče tím přijatelným kompromisem být může. Neopakujme stále stejné chyby!
Dopisy jsou redakčně kráceny |