<- Novější článekPředchozí článek ->
 
Investoři vlakem nepřijedou, mohli by ale po pětatřicítce
Orlické novinyVydáno 04. května 2005
 
Česká Třebová, tradiční město železnice a bývalý významný železniční uzel, se stane městem s vysokou nezaměstnaností. Může za to plánované propouštění na Českých drahách. Především ze seřaďovacího nádraží odejdou tři stovky zaměstnanců.

Česká Třebová
- Město v pondělí navštívil ministr práce a sociálních věcí Zdeněk Škromach. Protože je propouštění už hotová věc, bylo předmětem jednání ministra se starostou města Jaroslavem Zedníkem domýšlení a řešení důsledků.

Začarovaný kruh
České dráhy propouštějí od roku 1992 čtyři až šest tisíc zaměstnanců ročně, letos to bude dalších 6 tisíc. Tři stovky z nich budou z České Třebové (mezi nimi jsou ti, kteří do města za prací dojíždějí odjinud). To městu přinese řadu problémů, především výrazné zvýšení nezaměstnanosti, s ním související snížení kupní síly obyvatel a tím pádem problémy místních podnikatelů, prostě začarovaný kruh. Zdeněk Škromach vyjádřil svůj nesouhlas s hromadným propouštěním nádražáků. Tento postup Českých drah považuje za nesystémový. "Neodpovídá vládnímu záměru, jak byl stanoven v rámci sociálního programu," dodal ministr a přislíbil: "Budeme jednat s ministrem dopravy a Českými drahami." Navíc upozornil, že by se propouštění mohlo státu prodražit víc, než kdyby dráhy postupovaly dle původního záměru.

Zřídí pobočku úřadu práce
Co s takovou situací může dělat město a co ministerstvo? "Hovořili jsme o možnosti zřízení detašovaného pracoviště úřadu práce v České Třebové. Máme připravené tři lidi, kteří by sem během několika měsíců mohli přijít, zbývá dořešit místo, kde by působili," uvedl Zdeněk Škromach. "Snažíme se vytvářet podmínky, aby tady podnikatelská veřejnost zaměstnala víc lidí a abychom sem nějaké podnikatele přivedli," prozradil záměr města Jaroslav Zedník. Jako jednu z alternativ, která nabídne volná pracovní místa, starosta uvedl hypermarket Tesco, jenž se ve městě bude stavět. Je však otázkou, jestli zrovna market nabídne vhodnou příležitost lidem, jejichž věk se pohybuje průměrně od 40 do 50 let. Navíc probíhají jednání se čtyřmi investory.

Zajistit dopravní obslužnost
Aby měl nějaký investor zájem tady začít podnikat, musí být zajištěna dopravní obslužnost. A protože je vlaková nákladní doprava v útlumu a všechno souvisí se vším, vynořuje se opět téma rychlostní komunikace R 35. "Je třeba zajistit obslužnost jak v rámci severní varianty, tak v rámci jižní," říká starosta Jaroslav Zedník a pokračuje: "Médii jsem brán jako ortodoxní zastánce severní varianty, ale zodpovědně mohu říct, že jestliže někdo přijde a řekne, že do České Třebové a Ústí bude přiveden dálniční přivaděč, nemám problém zvednout ruku pro jižní variantu." Faktem, že by severní varianta R 35 mohla mít také nějaký klad, by se měli začít seriózně zabývat také ekologové, kteří proti ní bojují, protože určitě ani oni nechtějí být bez práce.
 
- Šárka Mikulecká -
 
<- Novější článekPředchozí článek ->
 

Copyright © Děti Země Brno
Poslední úprava 07/03/2010