<- Novější článekPředchozí článek ->
 
Bude se stavět u Litomyšle?
Orlické novinyVydáno 28. ledna 2005
 
RYCHLOSTNÍ KOMUNIKACE
Pro Orlickoústecko se stane rychlostní komunikace R35 výzmnamnou stavbou budoucnosti. Původní předběžné rozhodnutí o severní variantě výstavby silnice dostává nyní jiné rozměry.

Rychlostní komunikace R35 se stala po čase aktualitou v naší oblasti. Přispěly k tomu návštěvy ministra dopravy Milana Šimonovského a hejtmana Pardubického kraje Michala Rabase.

Ústecko
- Při návštěvě hejtmana ve Sloupnici zaznělo, že letos o trase R 35 zastupitelstvo kraje rozhodne.

Příklon k jižní trase?
Zároveň se ukázalo, že Michal Rabas se přiklání k severní variantě, byť jsou proti ní vesnice v pruhu předpokládaného vedení trasy od Českých Heřmanic po Rybník. Překvapivé bylo prohlášení starosty Rybníku Libora Zajíčka, že Ředitelství silnic a dálnic pracuje na podrobném vedení trasy kolem České Třebové, byť zastupitelstvo kraje dosud o trase nerozhodlo. Tento týden však vyšlo najevo, že se uvažuje také o jižní variantě. Úterní jednání ministra dopravy na Krajském úřadu v Pardubicích přispělo k rozšíření spektra možností a informací o rychlostní komunikaci. Ministr potvrdil prvnímu náměstku hejtmana Romanu Línkovi, že je možné, že do poloviny února vydá ministerstvo dopravy změnu stanoviska a bude dále prosazovat a připravovovat k realizaci jižní variantu na Litomyšl a Svitavy. Roman Línek uvedl, že předloží radě a asi také zastupitelstvu kraje (při březnovém zasedání) znovu problematiku tras R 35 ke zvážení, neboť je nutné na novou situaci správně a rychle reagovat, aby mohlo zastupitelstvo koncept územního plánu kraje schválit ještě letos. Také on je připraven podporovat jih.

Podnět od ministra?
"Změna stanoviska ministerstva dopravy určitě vyplynula z listopadové návštěvy ministra v Řetové, kde se na besedě s veřejností dověděl leccos jiného, než měl dosud k dispozici, tedy nejen o severní variantě. Na besedě byl překvapen tím, co o všech variantách víme, tím, že některé údaje jsou zcela nové. Slovo, které dal před zaplněným sálem, splnil a skutečně prostudoval vše, jednal čestně," myslí si Radim Lána z občanského sdružení Zelený kohout Česká Třebová. "V tuto chvíli se dá říci, že je téměř jisté, že ministerstvo dopravy změní své stanovisko. To pak bude významný impulz pro kraj, byť jen doporučující stanovisko. Rozhodující bude rychlost výstavby R 35, když se dálnice přiblíží mezi Hradec Králové a Pardubice, musí být vyjasněna rychlostní komunikace. A ten fakt by rozhodoval pro jižní trasu," zamýšlí se Radim Lána nad důsledky náhlého obratu k jižní variantě a výhledem do budoucna.

Další schůzka v Řetové
Starosta Rybníku Libor Zajíček hájí vesnici několik let před severní trasou a překlenutím katastru komunikací na Moravu: "Změna stanoviska a proč k tomu došlo, to by mě zajímalo. Postoj Ředitelství silnic a dálnic ještě neznám, jsem na něj zvědav. Letošní rok bude důležitý, o trase se musí rozhodnout. Nejbližší akcí v naší oblasti bude 5. února setkání v Řetové, kde se sejdou starostové obcí a předsedové občanských sdružení z této severní trasy. Budeme se radit, jak dále postupovat." Severní variantu kritizuje od loňska vytrvale občanské sdružení "Ochránci přírody údolí Husího krku" v Řetové. Této části Orlickoústecka by se trasa významně dotkla, názory členů sdružení jsou prakticky shodné s názory mnoha obyvatel údolí.

Studie jsou k dispozici
"Argumenty čerpáme z odborných studií na odboru strategického rozvoje Krajského úřadu v Pardubicích. O technickém provedení rozhoduje Ředitelství silnic a dálnic, ukazuje se však, že ministerstvo dopravy neřídí svou podřízenou organizaci tak, aby pracovala s více variantami a vytvářela moderní projekty odpovídající budoucnosti. Kolem Řetové se doprava zpomalí, bude to ekologická zátěž, prodraží se stavba. Ředitelství silnic a dálnic využívá převahu státní instituce a vnucuje svou zastaralou studii s nízkými parametry, připravuje podklady pro technickou dokumentaci. To by nemělo brát na lehkou váhu zastupitelstvo kraje," uvádí Božena Štaudová v prohlášení řetovského občanského sdružení.
 
- Jiří Koníček -
 
<- Novější článekPředchozí článek ->
 

Copyright © Děti Země Brno
Poslední úprava 07/03/2010