<- Novější článekPředchozí článek ->
 
Línek: Změnil jsem názor pro jih
Mladá fronta DNESVydáno 26. ledna 2005
 
Náměstek hejtmana souhlasí s ministerstvem. Ujišťuje obce na severu, že se na ně nezapomene

Rozhovor

Pardubice, Praha
- Bývalý hejtman a současný náměstek hejtmana Pardubického kraje Roman Línek na konci roku 2003 zvedl ruku pro severní trasu rychlostní komunikace R35. Nyní stejně jako ministerstvo dopravy změnil názor a prosazuje její jižní variantu. "Jižní varianta je reálnější, je možné ji začít budovat relativně brzy, zatímco na severní trase odhaduji až desetileté zpoždění," řekl Línek, který včera o trase dálnice jednal s ministrem dopravy Milanem Šimonovským.

* Co vás vedlo ke změně názoru? To, že bude stavba severní trasy trvat déle, bylo jasné už v roce 2003...
Mám tři zásadní důvody, proč jsem se rozhodl podporovat jižní trasu. Samozřejmě je nesmírně důležité, že ministerstvo dopravy, které je investorem, změnilo názor. Pro mne jako člověka, který garantuje územní plán, je to velký impulz pro to, abych předložil radě a zastupitelstvu Pardubického kraje návrh, abychom na to rychle a správně reagovali. Druhým důvodem je čas. Zatímco jižní trasu lze připravovat v úsecích a postupně je dávat do provozu, severní varianta má smysl jen v případě, že bude postavená jako celek. Navíc už je jasné, že by tato trasa narazila na silný odpor, který by stavbu výrazně zpozdil. V případě jižní varianty musíme sice také počítat s komplikacemi, ale nebudou tak velké. Třetím důvodem je skutečnost, že různí představitelé obcí a občanských iniciativ se v demokracii podílejí na rozhodování a jejich názor se musí brát vážně. Tím spíš, že jejich argumenty pro jižní variantu jsou silné.

* Říkáte, že jižní variantu by šlo postavit dříve. Znamenalo by to, že by silnice R35 mohla přímo navázat na stavbu dálnice D11?
Musíme pro to udělat všechno. Podle ministra dopravy je to reálné. V roce 2006 bude dokončena dálnice D11 a v tu chvíli můžeme čekat výrazný nárůst kamionové dopravy, která se bude přes náš kraj valit na Moravu. Musíme na to nějak reagovat. Kdybychom trvali na severní variantě, která by pro rozvoj kraje byla skutečně lepší, mohlo by se stát, že patnáct dvacet let bude jen čárou na mapě. Pokud bude do územního plánu rychle zapracována jižní varianta, připraví se územní rozhodnutí a stavební povolení, mohli bychom stavební rytmus udržet a silnici R35 rychle protáhnout krajem. Pokud se to povede, první část rychlostní komunikace by se mohla začít stavět už v roce 2007 s tím, že by v roce 2017 byla dokončena.

* Dočkají se ale kvalitních silnic i města na Ústeckoorlicku? Tamní starostové se bojí, že ne.
Dálniční přivaděč pro Ústeckoorlicko a jižní varianta, to jsou spojité nádoby, musí být vybudovány současně a ministerstvo dopravy s tím počítá. K napojení měst na severu je potřeba vybudovat pouze deset patnáct kilometrů dlouhou silnici. Pardubice budou od rychlostní komunikace R35 vzdáleny stejně.

* Co změně názoru ministerstva dopravy říkají krajští radní?
Pro krajskou radu je to nová informace, nejednali jsme o tom. Stanovisko ministerstva dostaneme v polovině února.
 
- David Půlpán -
 
<- Novější článekPředchozí článek ->
 

Copyright © Děti Země Brno
Poslední úprava 07/03/2010