<- Novější článekPředchozí článek ->
 
Politici rozhodnou o trase dálnice
Mladá fronta DNESVydáno 25. ledna 2005
 
Obce, které se bojí severní varianty silnice R35, i ekologové stupňují své protesty

Sloupnice
- Když Hana Bečičková ze Sloupnice chce dojít do svého lesa, jednoduše vyjde z domu a za pár minut je v něm. Nyní se bojí, že jí cestu přehradí čtyřproudová silnice R35, která spojí východní Čechy s Moravou. "Když budeme chtít v lese cokoli dělat, budeme tam muset jezdit oklikou přes nejbližší mimoúrovňovou křižovatku. Zemědělcům to zkomplikuje život ještě víc, protože budou potřebovat na druhou stranu častěji než my," řekla Hana Bečičková.

Podobně jako ona se nové silnice bojí stovky, ale možná i tisíce obyvatel a chatařů z malých vesnic Ústeckoorlicka. Ti stále silněji protestují proti takzvané severní variantě trasy této silnice, kterou v roce 2003 vybrali zastupitelé Pardubického kraje. Nyní mají jednu z posledních možností rozhodnutí zvrátit. Krajští zastupitelé by měli letos definitivně říct, zda přece jenom nedají přednost jižní variantě, kterou prosazují ekologové i zástupci měst a obcí na Svitavsku. Vedení kraje pod tlakem protestů připouští, že dopravní tepna nakonec může vést jižně.

Hejtman: Severní varianta je šancí pro Ústí a Třebovou
Krajští radní si od severní trasy silnice slibují, že povzbudí rozvoj Ústeckoorlicka a Českotřebovska. "Chrudimští radní v 19. století propásli příležitost připojit své město na železniční trať z Olomouce do Prahy. Tehdejší inženýři se museli poohlédnout po jiné trase a to je jeden z důvodů, proč se náš kraj dnes jmenuje Pardubický a ne Chrudimský. Silnice R 35 je podobnou možností pro Ústí nad Orlicí a Českou Třebovou," řekl hejtman Pardubického kraje Michal Rabas. Sdružení ochránců přírody tvrdí, že hlavním účelem čtyřproudé silnice není spojení aglomerací v Pardubickém kraji, ale tranzitní doprava. "Většina aut, která po R 35 pojedou, nebude mířit z Pardubic do České Třebové, ale mnohem dál. Severní varianta trasy silnice je zpomalí a zkomplikuje jejich průjezd mezi Vysokým Mýtem a Lanškrounem," tvrdí Radim Lána z občanského sdružení Zelený kohout v České Třebové. Se silnicí souhlasí větší města, naopak proti jsou takřka všechny obce, jejichž katastry má severní trasa procházet. Například sloupnické zastupitelstvo ji už několikrát odmítlo. "Vadí nám, že čtyřproudá silnice a přivaděč od Litomyšle vesnici ze tří stran odříznou od okolní krajiny. Také se bojíme problémů s výfukovými plyny, protože naše vesnice je v údolí," řekl starosta Sloupnice Josef Škeřík.

Se severní trasou silnice R 35 souhlasí zatím jenom zastupitelé České Třebové, kteří ale chtějí, aby silnice vedla tunelem podél jižní strany města. S tím ale návrh územního plánu kraje nepočítá. Podle nezávislé expertizy, kterou pro ochránce přírody zpracovali odborníci z Českého vysokého učení technického v Praze, bude severní varianta stát zhruba 22,3 miliardy korun. Jižní varianta, která je asi o půl kilometru kratší, by byla o šest miliard levnější. Na severní trase by z bezpečnostních důvodů musela být omezena rychlost na třinácti úsecích. Na jihu by byla nutná pouze tři omezení. Provoz na silnici by zatížil hlukem obyvatele dvaceti obcí, kdežto na jihu by postihl lidi ve třinácti městech a vesnicích.

*** * Kudy povede rychlostní komunikace R35 ze Zámrsku do Mohelnice?

V prosinci 2003 zastupitelstvo Pardubického kraje předběžně podpořilo severní variantu silnice R 35.
V letošním roce krajští zastupitelé o trase nové dálnice definitivně rozhodnou.
Začátek stavby zástupci kraje odhadují na rok 2015 až 2020.


* Argumenty příznivců severní varianty

* Tato trasa vyřeší problémy České Třebové a Ústí nad Orlicí i Lanškrouna, kam vedou nyní pouze úzké a nekvalitní komunikace.
* Severní trasy by využívalo více řidičů.
* Přitáhne na Ústeckoorlicko nové investory.
* Nová silnice na jihu Pardubického kraje není potřeba, silnice I/35 stačí.
* Jižní varianta by zhoršila budoucí rozvoj okresu Ústí nad Orlicí.

* Argumenty příznivců jižní varianty

* Jižní varianta je výrazně šetrnější k životnímu prostředí.
* Je kratší a dopravu rychleji provede přes kraj. Její výstavba by byla levnější.
* Pro Její stavbu lze využít části současné silnice I/35.
* Její stavba vzbudí menší odpor obyvatel v okolí její trasy.
* Silnice bude v zimě lépe sjízdná.
 
- Vítězslav Dittrich -
 
<- Novější článekPředchozí článek ->
 

Copyright © Děti Země Brno
Poslední úprava 07/03/2010