<- Novější článekPředchozí článek ->
 
Chtějí jižní trasu komunikace
Orlické novinyVydáno 24. ledna 2005
 
"Výživné" bylo setkání obyvatel Sloupnice a okolí s hejtmanem Pardubického kraje o stavbě rychlostní komunikace R 35.

Sloupnice
- Besedu svolalo občanské sdružení "Ochránci přírody Končin - Sloupnice - Vilámova".

Lidi zajímala budoucnost
"Po dlouhé době kino praská ve švech. Věřím, že z klání vyjdeme vítězně," uvedl na počátku starosta obce Josef Škeřík. Hejtman Michal Rabas chválil, že taková účast je na setkání s představiteli kraje výjimkou: "V žádném případě jsme nepřivezli slzy, přijeli jsme zjistit, co vede Sloupnici k tomu, že i starosta se vehementně postavil za jižní trasu. V zastupitelstvu kraje jsme R 35 často probírali s tím, že to bude klíčová tepna pro rovnoměrný rozvoj všech částí kraje, aby si na Orlickoústecku nedávaly lišky dobrou noc. Zastupitelstvo přijalo v prosinci 2003 většinou hlasů usnesení věnovat dále pozornost severní variantě." Zástupce hejtmana Ivo Toman ujistil, že připraví výjezdní zasedání výboru pro dopravu po trase R 35. Byl překvapen silným odporem proti severní variantě.

"Kraj potřebuje R 35, jižní varianta k Litomyšli a Svitavám je levnější, má méně překážek, zřejmě se nesetká s odporem jako severní, je v povědomí zavedená zásluhou současné I/35. Je možné ji stavět po etapách," naznačil argumenty pro jižní variantu Václav Koukal, zastupitel kraje a starosta Svitav. Oživení přinesla videoukázka z uvažované severní trasy s místy otevřenými větru od severozápadu, mlhou a dalšími poznatky, které zastupitelé (a tvůrci územního plánu) možná neznají. Božena Štaudová vysvětlila přínos nedávné návštěvy ministra dopravy Milana Šimonovského kvůli R 35 v Řetové.

"R 35 se musí otevřít co nejdříve, u severní varianty je velký odpor sídel v délce asi dvaceti kilometrů," řekla. Z pléna se ozvaly hlasy, že si nenechají zruinovat vesnici, že severní varianta bude plýtvání penězi, že "tato varianta je pěkná hloupost", že ve stanovisku ministerstva životního prostředí jsou nepravdy (severní varianta prý nevede jímacím územím pro vodní zdroj Sloupnice). Pobavila poznámka, že krajský úřad vydává za příklad, jak v úřadě šetří kdeco (mj. kancelářské potřeby), ale severní varianta by byla o šest miliard korun dražší než jižní! Michal Rabas ujistil, že je zatím ještě čas, že R 35 se bude stavět možná v letech 2015 až 2020: "Prozatím vybraná severní varianta neznamená, že nevnímáme, co se v kraji děje. V případě velkého odporu proti ní musíme dostat jiný materiál a 45 členů zastupitelstva se nad ním musí zamýšlet, to vám slibuji. Doufám, že zastupitelstvo bude hájit zájem většiny obyvatel kraje i jeho životní prostředí. Jsme povinni omezit ohrožení životního prostředí na minimum a když to tak nebude u severní varianty, do světa ji nepustíme."

Pije se čisté víno?
Starosta Rybníku Libor Zajíček ovšem kontroval, že se "tady nepije čisté víno, neboť se mezitím vydávají prostředky na projektování detailnějšího propracování R 35 kolem České Třebové." Michal Rabas poznamenal, že "letos betonově rozhodneme, zda budeme pokračovat v severní variantě nebo v jiné."
 
- Jiří Koníček -
 
<- Novější článekPředchozí článek ->
 

Copyright © Děti Země Brno
Poslední úprava 07/03/2010