<- Novější článekPředchozí článek ->
 
Rabas byl na besedě jak „kůl v plotě“
Mladá fronta DNESVydáno 22. ledna 2005
 
Sloupnice - Protesty proti severní trase čtyřproudové rychlostní komunikace R35, která má podle rozhodnutí krajských zastupitelů vést z Vysokého Mýta do České Třebové kopci mezi Ústím nad Orlicí a Litomyšlí, jsou stále silnější. Na čtvrteční veřejné besedě v kině ve Sloupnici severní dražší trasu obhajoval pouze hejtman Pardubického kraje Michal Rabas. Nakonec dokonce připustil, že odpor obyvatel a obcí proti severní trase silnice může ještě krajské zastupitele donutit, aby své rozhodnutí změnili a silnici přesunuli na jih k Litomyšli. Ačkoli Rabas nebyl v sále z politiků z krajského zastupitelstva jediný, jeho hlas pro severní trasu silnice byl zcela osamělý.

„Hlasoval jsem pro severní variantu R35, protože si myslím, že spojí Ústí nad Orlicí a Českou Třebovou se zbytkem kraje a zajistí jim předpoklady pro rozvoj. Je to příležitost, jak zařídit, aby na Ústeckoorlicku nedávaly lišky dobrou noc,“ argumentoval Rabas.

Hejtmanovi nepomohl ani jeho náměstek
Jeho náměstek pro dopravu Ivo Toman se třem stovkám lidí ze Sloupnice, kteří patří k hlavním odpůrcům silnice, vymluvil, že je v zastupitelstvu nový a názor na nejlepší trasu silnice R35 si teprve vytváří. Další krajský zastupitel a starosta Svitav Václav Koukal řekl, že podporoval jižní variantu R35 kolem Litomyšle na Lanškorun. „Tato trasa bude postavena rychleji, laciněji a vzbudí menší odpor obyvatel i radnic obcí, protože kopíruje už existující silnici první třídy,“ řekl Koukal.

Jeden z nejhouževnatějších odpůrců severní trasy R35 Radim Lána z českotřebovského sdružení Zelený kohout hejtmanovi připomněl, že stát tuto silnici potřebuje kvůli dálkové tranzitní dopravě, a ne kvůli spojení jednotlivých částí kraje. „Myslím, že pro kraj bude výhodnější, když jím kamiony a auta směřující z Německa na východ projedou co nejrychleji a co možná s nejmenšími komplikacemi. Terén, kterým je plánována R35 z Vysokého Mýta do České Třebové, bude vyžadovat z bezpečnostních důvodů tolik omezení rychlosti, že ji to degraduje na pouhou vylepšenou silnici první třídy,“ řekl Lána. Jeho argument o dopravních problémech, se kterými bude muset provoz na severní trase R35 počítat, podpořili lidé ze Sloupnice. Ti nelenili a natočili na video dopravu v průběhu jednoho dne jak v okolí Litomyšle, kudy by mohla vést jižní trasa, tak mezi Sloupnicí a Řetovou, kudy ji naplánovali krajští zastupitelé. Zatímco u Litomyšle byl jen sněhový poprašek na polích a silnice byly čisté, u Sloupnice ležela na silnicích několikacentimetrová vrstva uježděného sněhu. Pod tlakem argumentů odpůrců hejtman připustil, že dostatečně silný nesouhlas obyvatel a obcí ji může ještě změnit. „Silnice se nezačne stavět dříve než v letech 2015 až 2020. Do té doby může zastupitelstvo kvůli odporu rozhodnout pro jižní variantu,“ uvedl Rabas.

O několik minut později ho starosta Rybníka Libor Zajíček upozornil, že Ředitelství silnic a dálnic se severní variantou R35 zachází jako s definitivní a už pro ni zpracovává podklady pro projektovou dokumentaci. A hejtman Rabas si začal odporovat. „Letos při zpracovávání konceptu územního plánu betonově dobře a moudře rozhodneme, kudy R35 povede,“ řekl Rabas doslova.

Lidé ze sálu odcházeli po bezmála dvouhodinovém jednání. Drtivou většinu z nich hejtman o své vizi silnice R35 jako podmínky pro rozvoj Ústeckoorlicka a Českotřebovska nepřesvědčil. „Jsem dál proti tomu, aby ta silnice vedla kolem nás. Napojení Ústí a Třebové na zbytek větších silnic v kraji by mohly zajistit dva přivaděče k její jižní trase a auta by nemusela jezdit v kopcích,“ řekla Hana Bečičková ze Sloupnice.
 
- Vítězslav Dittrich -
 
<- Novější článekPředchozí článek ->
 

Copyright © Děti Země Brno
Poslední úprava 07/03/2010